ردکردن این

توسط انتشارات نقش جهان صورت گرفت

 

استادان معمولاً به مسائل و مباحث مهم فلسفه اشتغال دارند، اما متفکران که پروای آینده دارند و همواره چشم به راهند و در انتظار به سر می برند، به دنبال نشانه می گردند. یاسپرس گفته است که او و هیدگر اتفاق نظر داشته اند که «سخن طنزآمیز مستخدم دانشگاه نماد بی خبری و بی پروایی مردم دنیاست»، ولی شاید هم این سخنان را بتوان نشانة پروا و حتی بحران دانست، مع ذلک اگر فیلسوف در جای دیگر و در نظایر سخن آن شخص عامی، آثار بحران ندیده بود، برایش چه اهمیت داشت که یک آدم بی سواد یا کم سواد چه می گوید و کنجکاوِ چیست».
فیلسوف به پرسش هایی که از سر کنجکاوی برخاسته است کاری ندارد، اما وقتی منتظر است که حادثه مهمی روی دهد به همه چیز با نگاه دیگر می نگرد. هیدگر از آن رو به نامة مزبور توجه کرد که در آن نشانی از پیشامد بزرگ عصر که اثرش در همه جا ظاهر می شد، می دید و آن «نیست انگاری» بود. در این نوشته به بحث نیست انگاری پرداخته نشده است زیرا فهم نیست انگاری موقوف به طراحی مقدمات بسیار است. اصولاً مباحث فلسفه معاصر و بخصوص هیدگر دشورای های بسیار دارد. این مختصر شاید راهی باشد برای آشنایی با هیدگر.
کتاب حاضر به اهتمام آقای سیدابراهیم اشک شیرین فراهم آمده است تا به آنچه آقای دکتر رضا داوری اردکانی در کتاب ها و مقالات مختلف درباره هیدگر اندیشیده و نوشته است در یک دفتر جمع آید و مراجعه به آن سهل و آسان تر باشد. این کتاب شامل مقاله ای با عنوان «هیدگر و گشایش راه تفکر آینده» و گفتگویی با عنوان «وجود در نظر هیدگر» است و در بخش سوم کتاب مقاله «فلسفه چیست» اثر هیدگر که توسط دکتر رضا داوری اردکانی ترجمه شده، به چاپ رسیده است. در پایان کتاب نیز فهرست اصطلاحات و تعابیر خاص آمده است.
کتاب «هیدگر و گشایش راه تفکر آینده» در سال 1393، در 126صفحه و به شمارگان 1100 نسخه به همت نشر نقش جهان منتشر شده است.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی

دانلود مطلب به صورت 

مطالب مرتبط :

0%