صفحه اصلی سخنرانی
سخنرانی در در سمینار علوم ریاضی و چالش ها در دانشگاه تربیت مدرس مشاهده در قالب PDF چاپ فرستادن به ایمیل

همه علوم ما ریاضی است

رضا داوری اردکانی چهره ماندگار فلسفه و رئیس فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران در سمینار علوم ریاضی و چالش ها که ۲۹ مهرماه در سالن شهید چمران دانشگاه تربیت مدرس برگزار شد، اظهار داشت: ابتدا با اشاره به اینکه من می خواستم به عنوان یک میهمان نه شریک میزبان در این جلسه شرکت کنم و در همین راه باید از دانشگاه تربیت مدرس به خاطر اینکه اولین یا دومین همایش را با همکاری فرهنگستان برگزار می کند، تشکر و قدردانی کنم. امیدوارم که در آینده فرهنگستان با دانشگاه همکاری‌های بیشتری داشته باشد.

 
سخنرانی در همايش حافظ در شهر كتاب مشاهده در قالب PDF چاپ فرستادن به ایمیل

صورت و معنای شعر حافظ

رضا داوری اردكانی، استاد فلسفه در نشست روز اول «همایش حافظ» كه عصر سه‌شنبه 21 مهرماه با حضور كوروش كمالی سروستانی، مریم حسینی، علی موسوی گرمارودی، امیرعلی نجومیان، بهادر باقری و علی‌اصغر محمدخانی در مؤسسه شهر كتاب برگزار شد گفت: روز بزرگداشت حافظ دست‌كار آقای كمالی سروستانی است. ایشان و دوستان شیرازی‌شان دو روز را برای سعدی و حافظ در سال تعیین كردند تا بزرگداشت این دو شاعر یگانه هر ساله برگزار شود. طبعاً اگر یزد هم شاعر بزرگی داشت من باید روزی در سال را برای بزرگداشت آن‌ها تعیین می‌كردم.

 

 
داوری اردکانی در مراسم نکوداشت عبدالله انوار و احمد مسجدجامعی مشاهده در قالب PDF چاپ فرستادن به ایمیل

این دو بزرگوار مظهر فرهنگ هستند

مراسم نکوداشت تلاش‌های تهران‌شناسی استاد سید عبدالله انوار و قدردانی از احمد مسجد جامعی، احیا‌ء‌کننده تهران گردی، دیروز در باغ موزه هنرهای ایرانی از طرف سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران برگزار شد. دکتر رضا داوری اردکانی، رئیس فرهنگستان علوم ایران، به عنوان نخستین سخنران این مراسم به ایراد سخن پرداخت.

 
سخنرانی داوری‌اردکانی در نشست نقد و بررسی فیلم سینمایی «آلزایمر» مشاهده در قالب PDF چاپ فرستادن به ایمیل

فیلم بیانیه نیست، زندگی است

فیلم چیزی نیست که سلیقه‎‎‎ی شخص باشد؛ مثلاً بگویند فیلم را برای نخبگان ساخته‎‎‎اند، فیلم را برای نخبگان نمی‎‎‎سازند. بعضی فیلم‎‎‎ها آن جاذبه‎‎‎ای را که باید، ندارند. داستان‎‎‎نویس‎‎‎هایی مثل بالزاک، داستایوسکی هستند که بعد از چند صفحه خواننده را با خود می‌برند و نمی‌توانی داستان‎‎‎هایشان را زمین بگذاری؛ در واقع دیگر این شما نیستید که انتخاب می‎‎‎کنید که مثلاً بالزاک بخوانید یا نه. البته تفاوت هست؛ مثلاً ممکن است عده‎‎‎ای حوصله‎‎‎شان از آلزایمر سر برود، اما داستان آلزایمر روان است و می‎‎‎شود دنبال کرد که داستان به کجا ختم می‎‎‎شود.

 
سخنرانی در نخستین آئین اعطا جایزه رضا داوری اردکانی مشاهده در قالب PDF چاپ فرستادن به ایمیل

هنوز هم از فلسفه دفاع می کنم

این لطفی که به من شده قدری غیر منتظره بود. اما وقتی که بعضی از بهترین مردان یک کشور به یک نفر لطف می کنند باید قدر آن را بداند و سپاسگزار باشد، من سپاسگزارم از اینکه به من لطف شده است. من اصرارم این بود که این جایزه به نام یکی از استادان نسل من و استاد دکتر سیدیحیی مهدوی باشد. البته این گونه کارها، کار لازمی بود چرا که فلسفه مظلوم است. هیچ علمی نیاز به دفاع ندارد. اما فلسفه نیازمند دفاع است و باید از خودش دفاع کند. از روز اول در موضع دفاع بوده و هم اکنون هم در موضع دفاع است. من همه عمری را که به فلسفه مشغولم به سقراط اندیشیده ام و چون درنیافتم سر زندگی و تفکر سقراط را هنوز نتوانسته ام چیز شایسته ای را درباره او بنویسم اما دریافته ام که سقراط در موضع دفاع بوده است.

 
سخنرانی رضا داوری اردکانی در همایش فلسفه فرهنگ مشاهده در قالب PDF چاپ فرستادن به ایمیل

درباره فرهنگ

فرهنگ صرف مجموعه آداب و رسوم ره‌آموز زندگي و علم و عمل رسمي نيست، بلكه بيشتر جايگاه و زمينه راه جستن و ارزش گذاشتن و انتخاب كردن است. به ضرورت بايد پذيرفت كه فرهنگ از زندگي آدمي منفك نبوده است و نيست تا آنجا كه مي‌توان آدميت آدمي را در بستگي‌اش به فرهنگ دانست. تا دوران جديد فرهنگ در بحث و نظر جايي نداشت و در زبان‌هاي اروپايي از آن حرفي زده نمي‌شد. ما هرگز نمي‌توانيم به تعريف دقيقي از فرهنگ برسيم زيرا فرهنگ با وجود و زندگي و علم و عمل ما درآميخته است. حتي اگر فرهنگ را امري واقعي ندانيم بايد بپذيريم كه وجهي از تاريخ تحقق يافته وجود آدمي است كه از او مستقل انگاشته مي‌شود.

 
سخنرانی رضا داوری اردکانی در بنیاد حکمت اسلامی صدرا مشاهده در قالب PDF چاپ فرستادن به ایمیل

معنی مدینه نظم است نه شهر

امروز قصد دارم نظم عمومی را از دیدگاه و نظر یونانیان ادامه دهم. همه می‎دانیم تاریخ یونانیان آغاز تاریخ غربی است، غرب آغاز تاریخ را تاریخ یونان قرار داده است، باید توجه داشته باشیم که یونانیان انصافاً کارهای بزرگی انجام داده‎اند.آن‎ها پرسیدند نظم چیست؟ ارسطو بنیان‎گذار مدینه را «هیپوداموس» می‎داند. نمی‎دانم در تاریخ آیا درست است که شخص را بنیان‎گذار مدینه دانست؟ به‌ هر روی، هیپوداموس معمار قانون‎گذار بوده است. اگر بخواهیم بگوییم ارسطو بیهوده این مطلب را عنوان کرده است که اولین بنیان‌گذار مدینه را شخص معرفی می‎کند، لااقل لازم است پیش از این بپرسیم وجه سخن فیلسوف چیست؛ زیرا فیلسوف نمی‎تواند سخن گزافه بگوید.مدینه یک معنایی دارد، در واقع مدینه یک نظم است، آن را به شهر ترجمه کرده‎اند که آن را از معنای خود دور می‎کند، این تعبیر غلطی است و ارسطو نیز نمی‎گوید بنیان‎گذار شهر هیپوداموس است، بلکه می‎گوید بنیان‎گذار مدینه هیپوداموس است.

 
سخنرانی در چهارمین همایش کنفرانس الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت مشاهده در قالب PDF چاپ فرستادن به ایمیل

چاره‌ای جز عقل نداریم

وقتی نوشته هایم را دیشب مرور می کردم دیدم که مطالبم چندان روشن نیست. می خواستم نسبت بین نقل و عقل را در تاریخ اسلامی بیان کنم. ما یک حرف هایی در مشهورات می زنیم و عقل و نقل را تکرار می کنیم. مشهور که فکر نمی خواهد. در اصطلاح اهل منطق و اصول، وقتی می گوییم مشهور، منظور چیزی است که قبول شده و همه می شناسند و می پذیرند. مشهور است که یک تقابلی بین عقل و نقل گذاشته می شود. گویی که دو مقوله کاملاً جدا و مجزا هستند. کسانی ممکن است بگویند دو قلمرو ناسازگار و غیر قابل جمع هستند و کسانی هم می گویند کاملاً قابل جمع اند.

 
سخنرانی در همایش بزرگداشت جلال‌الدین آشتیانی مشاهده در قالب PDF چاپ فرستادن به ایمیل

تفکر آشتیانی عین فلسفه بود

همین ابتدا بگویم که حرف قابل ذکری درباره حاج ملا هادی سبزواری و مرحوم سید جلال الدین آشتیانی آماده نکرده ام. بنابراین می‌خواهم خاطره بگویم، یکی از غنیمت‌های زندگی من آشنایی با استاد آشتیانی در نیم قرن پیش است، ایشان تا زمان حیاتشان با بنده ارتباط داشتند و قرار بود از مشهد به تهران بیایند و در همین مؤسسه حکمت و فلسفه به فعالیت‌های خود ادامه دهند که دیگر این امر فراهم نشد.

 
سخنرانی در مراسم اولین دوره معرفی و تجلیل از مهندسان برجسته کشاورزی مشاهده در قالب PDF چاپ فرستادن به ایمیل

رسم اسراف دست نخورده باقی مانده است

به حضار محترم و استادان گرامی خیر مقدم عرض می کنم و بسیار خوشوقتم که عده ای از مقام های مسئول کشاورزی کشور و من جمله دو وزیر سابق به این مجلس تشریف آورده اند. ما به همکاری و همراهی بیشتر سیاست و علم و قرار دادن علوم در جایگاه خاصی که در جامعه باید داشته باشند نیاز داریم. تاریخ رابطه علم و کشاورزی در یکصد سال اخیر تاریخ چندان خوشایندی نیست. ما علم را وارد کشاورزی نکردیم بلکه در رسم و آیین کشاورزی دخالت کردیم زیرا نمی دانستیم که با کشاورزی چه کنیم.

 
<< شروع < قبلی 1 2 3 4 5 6 7 8 بعدی > انتها >>

صفحه 4 از 8