صفحه اصلی رسانه ها
جشن نامه میلاد هشت و پنج سالگی رضا داوری اردکانی/ 4 مشاهده در قالب PDF چاپ فرستادن به ایمیل

با دكتر داورى

محمد رجبی: دومين‌بار است كه از من يادداشتى درباره‌ى استادم دكتر داورى خواسته‌اند. هر دوبار با فرصت كم و شتاب! آرزو داشتم و دارم در فرصت كافى با رجوع به آثار استاد، اداى دين كنم؛ان‌شاءالله. سال تحصيلى ٤٧-٤٨ بود. دانشجوى تازه وارد دانشكده‌ى ادبيات دانشگاه تهران بودم. ترم اول سال اول. تمام سال اولى‌ها دروس عمومى مشابهى داشتيم. سال بعد بنابر ميزان تقاضا و برحسب معدل، براى رشته‌هاى مختلف دانشكده‌ى ادبيات تقسيم مى‌شديم. مهم‌ترين درس اين دوره، فلسفه‌ى عمومى بود. در دو ترم تدريس مى‌شد. كل دانشجويان را به سه كلاس فلسفه تقسيم كردند كه توسط سه استاد تدريس مى‌گرديد.

 
جشن نامه میلاد هشت و پنج سالگی رضا داوری اردکانی/ 5 مشاهده در قالب PDF چاپ فرستادن به ایمیل

فیلسوف توسعه نایافتگی

بیژن عبدالکریمی: همان گونه که از خود رضا داوری، آموخته ایم «تفکر جز در سایه تفکر امکان پذیر نیست»، لذا جامعه و نسلی که قدردان مآثر تاریخی و فرهنگی خویش نیست و بدتر از آن به دلایل گوناگون اجتماعی و تاریخی به جای مهرورزی به اصحاب تفکر و فرهنگ اش به بی مهری و کینه‌توزی می پردازد و به جای  برقراری دیالوگ با معلمان شان به تخریب شخصیت و تفکر آنان و به جای خوانش بهتر متن به ویران سازی آن مبادرت می ورزد هرگز آمادگی و شایستگی برای تفکر و امکانی برای برون شد از بن-بست ها و بحران هایش نخواهد یافت. حفاظت و پاسداری از ــ و صدالبته نه واگویی صرف ــ میراث و مآثر بزرگان حوزه  فرهنگ و نظر شرط لازم و ضروری تفکر، بل عین تفکر است.

 
جشن نامه میلاد هشت و پنج سالگی رضا داوری اردکانی/ 6 مشاهده در قالب PDF چاپ فرستادن به ایمیل

فیلسوف فرهنگ

حسین کلباسی اشتری: امروزه نزد غالب مردمواژه فرهنگ معنایی روشن و عینی داشته و حتی بعضا آن‌را بی نیاز از توضیح و تأمل می دانند. از این فراتر، واژگان مرکبی نظیر فرهنگ ترافیک، فرهنگ خرید، فرهنگ رانندگی و مانند آن نیز به سهولت به زبان ما راه یافته و چه بسا آزادانه و بدون وسواس با دیگر کلمات روزمره هم پیوند می خورد. صرف نظر از بی‌دقتی و سهل‌انگاری رایج در استعمال واژه فرهنگ و ترکیب و اتصال آن با امور ریز و درشت زندگی مان، شکی نیست که همگان بدین واژه توجه و علاقه دارند و گویی ناخواسته حرمت و اعتباری خاص برای آن قائل اند. آشکار است که وقتی جیزی بر سر زبانها می افتد ـ اعم از صورت سطحی یا عمیق آن ـ در هر حال نشانه آن است که آگاهانه یا ناآگاهانه توجهات را به خود برانگیخته و مورد اقبال واقع شده و اقبال به چیزی یا به سبب نیاز بدان است یا به سبب آن است که بر ما تسلط و غلبه یافته است.

 
جشن نامه میلاد هشت و پنج سالگی رضا داوری اردکانی/ 7 مشاهده در قالب PDF چاپ فرستادن به ایمیل

دعوت به تفکر

اصغر طاهرزاده: مسلم است که ما در مرحله مرحله‌ی  انقلاب اسلامی باید مطابق شرایط تاریخیِ خود و با نظر به اهداف مقدسی که در پیش رو داریم، خود را همواره بازخوانی کنیم. قبل از روبه‌روشدن با دفاع مقدس هشت‌ساله‌، مردم با عزمی راسخ وارد صحنه‌ی انقلاب شدند و امیدوار به نزدیک‌شدنِ هرچه بیشتر به اهداف انقلاب، ولی با آن‌که دفاع مقدس هشت‌ساله برکات خاص تاریخی خود را داشت، با این‌همه در فضای دولت سازندگی، به یک معنی حساسیت لازم نسبت به انقلابی‌بودنِ جامعه تا حدّی به حاشیه رفت و ما با برهه‌ی دیگری از انقلاب خود روبه‌رو شدیم که دیگر نمی‌توانستیم نسبت به عبور از غرب با عزم اولیه کار را ادامه دهیم و فضای غرب‌زدگی که ریشه در تاریخ دویست‌ساله‌ی ما داشت، آرام‌آرام در بعضی از زوایای فکری و فرهنگی جامعه جایگاه پیدا نمود و مقام معظم رهبری(حفظه‌اللّه) در چنین فضایی بحث «تهاجم فرهنگی» را مطرح فرمودند.

 
جشن نامه میلاد هشت و پنج سالگی رضا داوری اردکانی/ 8 مشاهده در قالب PDF چاپ فرستادن به ایمیل

شاعری؛گونه‌ای از تفکر

محمدجواد صافیان: دکتر رضا داوری از معدود متفکران معاصر ایران است که در همه موضوعات مهم فلسفی نظیر حقیقت، سیاست، دین، تاریخ، زبان، هنر، فرهنگ، علم و ... صاحب نظر است. نظر او در باب همه این مطالب بر مبانی واحدی استوار است. داوری، فیلسوف است اما فلسفه را فراتر از مباحث فلسفی رد و قبول مطالب فلسفی می داند. فلسفه صرفا بافت فلسفی و تنسیق و تنظیم مطالب و مباحث و اقامه برهان و استدلال نیست بلکه فلسفه در اساس حاصل یافت فیلسوف است از وجود. وجود، متفکر را به سوی خود می خواند، در گوش او نجوایی می کند و خود را به او می نماید، آن‌گاه فیلسوف یافت خود را به ما عرضه می‌کند و برای اثبات آن استدلالی می‌نماید. بنابراین برای درک تفکر فیلسوف باید از حجاب براهین و استدلالهای او فراتر رفت و یافت او را دریافت، در این صورت به هم سخنی با تو خواهیم رسید و دیگر رد و قبول او مطرح نخواهد بود.

 
جشن نامه میلاد هشت و پنج سالگی رضا داوری اردکانی/ 9 مشاهده در قالب PDF چاپ فرستادن به ایمیل

روح نوشته‌های استاد

روح الله عالمی: نوشتن درباره استاد دکتر رضا داوری اردکانی، این مرد فرزانه کاری سهل و ممتنع است. باید به گذشته برگردم، گذشته ای که هنوز مثل امروز جلوی چشمانم است. سال 1352 بود که دانشجوی رشته کامپیوتر بودم. همان زمان به فلسفه علاقه‌مند شدم و به تناسب شرایط به مطالعه آثار فلسفی روی آوردم. دورا دور نام برخی بزرگان فلسفه ایران برایم مطرح شد که در آن میان یکی هم آقای دکتر رضا داوری‌اردکانی بود. چند اثر ایشان را مطالعه کردم و با سبک و سیاق نوشته‌های استاد آشنا شدم.

 
یادداشت سید محمد مهدی امامی در خردنامه همشهری مشاهده در قالب PDF چاپ فرستادن به ایمیل

فلسفه و انسان معاصر

دکتر رضا داوری اردکانی از جمله فیلسوفان و محققانی است که دارای تألیفات زیادی است، وی با توجه به متضیات زمان و مسائل و مباحث روز جامعه به نگارش پرداخته که این ادعا از عنوان آثار او کاملا مشخص است. در ادامه برخی از مهم‌ترین تألیفات وی به طور خلاصه معرفی شده است.

 
یادداشت حامد زارع درباره کتاب «اکنون و آینده ما» در روزنامه فرهیختگان مشاهده در قالب PDF چاپ فرستادن به ایمیل

تامل در تجدد و توسعه

رضا داوری اردکانی در دهه نهم همچنان فعالانه مشغول خواندن و نوشتن است و تامل و تذکر را رها نکرده است. این توجه قابل ستایش داوری اردکانی که به طرح مسائل و سوال های متعددی درباره نسبت های پیچیده کشور و جامعه ما با تجدد و توسعه منجر شده است، مسبب به بار نشستن پروژه های تالیفی و کتاب های خواندنی و آموختنی نیز شده است. کتاب «اکنون و آینده ما» یکی از خواندنی ترین و آموختنی ترین کتاب هایی است که رئیس فرهنگستان علوم ایران در سال های اخیر نوشته است.

 
گزارش سخنرانی در رونمایی از کتاب «غربی‌زدایی مطالعات فیلم» در روزنامه فرهیختگان مشاهده در قالب PDF چاپ فرستادن به ایمیل

راه خروج از غربزدگی از درون غرب است

رضا داوری اردکانی بدون شک مهم ترین فیلسوف معاصر ماست. درباره اهمیت او تاکنون صحبت های فراوانی انجام و حتی آثاری نیز در این باره نوشته شده است. اما آن چه که او را از بخش مهمی از هم کیشان جدا می کند، نگاه ویژه او به فلسفه است. ریاست فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی در حالی که 84 سال از عمر خود را گذرانده اکنون نه تنها به فلسفه توجه ویژه ای دارد که آن را در ساحت های دیگر زندگی و جامعه نیز بررسی و آن را تبیین می کند. این فیلسوف معاصر نشان داده که بحث فلسفه را می توان از حوزه مباحث مربوط به علوم انسانی فراتر برد و کارزار فرهنگ، هنر، ورزش و... نیز راه داد. بحث های او پیرامون مباحثی چون فوتبال و چگونگی پیوند آن با فلسفه یا نقادی هایش بر برخی نمایشنامه ها نشانگر تفاوت های رویکرد داوری اردکانی به مباحث فلسفی است.

 
گزارش سخنرانی در نشست «تاملی بر وضع فلسفه در ایران» در روزنامه فرهیختگان مشاهده در قالب PDF چاپ فرستادن به ایمیل

حوزه‌های علمیه تدریس فلسفه را ادامه دهند

رضا داوری‌اردکانی یکی از منحصر‌به‌فردترین چهره‌های فلسفی ایران معاصر است. او نه همانند غلامحسین ابراهیمی‌دینانی مورخ فلسفه اسلامی است و نه مانند سید‌حسین نصر راوی رایانه از حکمت و فلسفه. او نه مثل احمد فردید در کار تفکر به کلمات بود و نه مانند هانری کربن در پی شناسایی میراث معنوی تفکر اسلامی. او نه همانند داریوش شایگان عزم سفر فلسفی به تمدن‌های بزرگ را دارد و نه مثل جواد طباطبایی در پی تدوین نظریه فلسفی برای ایران است. داوری‌اردکانی که با همه فلاسفه پیش گفته موانست داشته و دارد، با همه آنها متفاوت است. رویکرد داوری‌اردکانی معطوف به خرد فلسفی و کاربست آن در وضع معاصر ما است. به همین خاطر همه سخنرانی‌هایش ناظر به مساله‌یابی و مساله‌شناسی‌هایی است که اگر چه در ظاهر ساده و راحت‌الوصول هستند، کاری دشوار و فیلسوف‌مآبانه است. داوری‌اردکانی از این حیث سخن و نظری متفاوت از همه اندیشمندان معاصر ایرانی مطرح کرده و پرسش‌آفرینی می‌کند.

 
<< شروع < قبلی 1 2 3 4 5 بعدی > انتها >>

صفحه 2 از 5