صفحه اصلی
یادداشت پیرامون کمیته انتخاب روسای دانشگاه ها مشاهده در قالب PDF چاپ فرستادن به ایمیل
دوشنبه, 18 خرداد 1394 ساعت 15:33

وقت شورا کمتر صرف می شود

از همان سال‌های ابتدای تشکیل شورای عالی انقلاب فرهنگی قرار بر این شد که رؤسای دانشگاه‌ها به پیشنهاد وزیر و تأیید شورای عالی انقلاب فرهنگی منصوب شوند. در این میان هرگز قصد شورا محدود کردن اختیار دولت نبود و شورا که وظیفه طراحی راه پیشرفت علم و بسط فرهنگ داشت، نمی‌خواست در عزل و نصب مقامات اجرایی که در حیطه مسئولیت دولت و رئیس جمهوری است دخالت کند بلکه بیشتر نظر این بود که تأیید شورای عالی انقلاب فرهنگی موجب افزونی اعتبار مقام ریاست دانشگاه شود و بعضی از اعضا می‌گفتند چه خوب است که حکم رئیس دانشگاه را ریاست جمهوری امضا کند.
 
با سخنرانی رضا داوری اردکانی در فرهنگستان علوم برگزار می شود مشاهده در قالب PDF چاپ فرستادن به ایمیل
شنبه, 16 خرداد 1394 ساعت 08:53

نخستین جایزه ابوریحان

مراسم اهداء جایزه ابوریحان، پنجشنبه بیست و یکم خردادماه در فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران برگزار خواهد شد. این مراسم که به تجلیل از پژوهشگران جوان برجسته در رشته های علوم پایه اختصاص دارد، با سخنرانی رضا داوری اردکانی رئیس فرهنگستان علوم و یوسف ثبوتی رئیس گروه علوم پایه فرهنگستان علوم همراه خواهد بود. شایان ذکر است در اولین دوره جایزه ابوریحان از علیرضا زراسوندی (زمین شناسی)، احسان عارفیان (زیست شناسی)، یاسمن فرزان (فیزیک)، محمدرضا کوشش (ریاضی) و محمدمهدی نجف پور (شیمی) تجلیل به عمل خواهد آمد.

 
یادداشت زهرا سلیمانی اقدم در روزنامه فرهیختگان مشاهده در قالب PDF چاپ فرستادن به ایمیل
شنبه, 16 خرداد 1394 ساعت 07:53

نقطه تعادل ماجرای فکر فلسفی معاصر

هشتاد و سومین سالروز تولد داوری

اردکان دانشمندان بزرگی به خود دیده است و عده‌ای از مورخان به‌خاطر همین خاصیت آنجا را یونان کوچک نامیده‌اند. خواجه نصیرالدین طوسی مصداق مهم این تمثیل است که قرن‌ها بعد از نسل وی یکی از اندیشمندان حال حاضر سر بر می‌آورد. رضا داوری‌اردکانی متولد 1312 در اردکان است. او در یک خانواده نه‌چندان توانمند، از لحاظ مالی اما دارای سابقه درخشان در علم و دانش به دنیا می‌آید. اولین کتاب فلسفی‌ای که وی می‌خواند کتاب کوچکی از روژه گارودی درباره ماتریالیسم است؛ کتابی که آن زمان توسط انتشارات آزاد حزب توده در ایران منتشر شده بود. وی بعدها درباره این کتاب می‌نویسد «بعدها که کتاب‌های لنین و استالین را خواندم فهمیدم که گارودی نمی‌توانست در کمونیسم رسمی مقیم بماند، زیرا تلقی وی با آنچه استالین و لنین درباره دیالکتیک تاریخ نوشته بودند تفاوت آشکار داشت.»

 

 
یکصد و یازدهمین جلسه مجمع عمومی فرهنگستان علوم برگزار شد مشاهده در قالب PDF چاپ فرستادن به ایمیل
شنبه, 09 خرداد 1394 ساعت 10:34

معرفی دبیر جدید فرهنگستان علوم

روز پنجشنبه هفتم خرداد 1394، یکصد و یازدهمین جلسه مجمع عمومی فرهنگستان علوم با حضور 39 عضو پیوسته از مجموع 46 عضو پیوسته فرهنگستان، به ریاست رضا داوری اردکانی برگزار شد.  در این جلسه پس از تقدیر از خدمات حسن ظهور در مدت دبیری فرهنگستان و آرزوی توفیق بیشتر برای شمس اردکانی دبیر جدید فرهنگستان، و همچنین ارائه گزارش مخبر دزفولی از انتشار سند روند تحولات شاخص های علوم و فناوری در ایران، صورت جلسه یکصد و دهم مجمع عمومی مورخ 7 اسفند 1393 تصویب شد. در ادامه پیشنهاد عضویت وابسته رضا توکلی مقدم استاد مهندسی صنایع دانشگاه تهران مطرح شد که پس از ارائه توضیحات محمدرضا عارف رئیس گروه علوم مهندسی، رأی گیری کتبی صورت گرفت و عضویت وابسته توکلی مقدم برای یک دوره چهار ساله به تصویب رسید.

 

 
گفتگوی رئیس فرهنگستان علوم روی وب سایت ایرنا قرار گرفت مشاهده در قالب PDF چاپ فرستادن به ایمیل
چهارشنبه, 06 خرداد 1394 ساعت 17:06

ضرورت آگاهی به مؤلفه های توسعه علم 

مقوله ی چالش های توسعه و تبعات ناخواسته ای که بیشتر بر غفلت و ناآگاهی از مؤلفه های ضروری پیشرفت استوار است، موضوعی است که در یکی دو دهه ی اخیر بیش از دهه های گذشته تأمل صاحبنظران را نسبت به آن متمرکز کرده است. در این خصوص بروز پدیده هایی مانند فروش پایان نامه های دانشگاهی و برخی مقالات که با صرف هزینه های هنگفت برای مجلات ISI فرستاده می شوند ، و چاپ آنها مصرف خاصی در راه پیشرفت علمی کشور ندارد، گلایه ی بسیاری از دانشگاهیان و مجریان سیاست های کلان توسعه علمی - فرهنگی کشور را موجب شده است. بر همین اساس گروه اندیشه خبرگزاری ایرنا ، پرسش هایی را در رابطه با چالش های توسعه علم ، از جمله رشد تأسف برانگیز پایان نامه ها و مقالات تقلبّی و بی مصرف در کشور، با رضا داوری اردکانی مطرح کرده است. حاصل این گفت و گو را می توانید از لینک زیر مطالعه کنید.

گفتگو با ایرنا

 
سخنرانی رضا داوری اردکانی در همایش فلسفه فرهنگ مشاهده در قالب PDF چاپ فرستادن به ایمیل
یکشنبه, 03 خرداد 1394 ساعت 16:47

درباره فرهنگ

فرهنگ صرف مجموعه آداب و رسوم ره‌آموز زندگي و علم و عمل رسمي نيست، بلكه بيشتر جايگاه و زمينه راه جستن و ارزش گذاشتن و انتخاب كردن است. به ضرورت بايد پذيرفت كه فرهنگ از زندگي آدمي منفك نبوده است و نيست تا آنجا كه مي‌توان آدميت آدمي را در بستگي‌اش به فرهنگ دانست. تا دوران جديد فرهنگ در بحث و نظر جايي نداشت و در زبان‌هاي اروپايي از آن حرفي زده نمي‌شد. ما هرگز نمي‌توانيم به تعريف دقيقي از فرهنگ برسيم زيرا فرهنگ با وجود و زندگي و علم و عمل ما درآميخته است. حتي اگر فرهنگ را امري واقعي ندانيم بايد بپذيريم كه وجهي از تاريخ تحقق يافته وجود آدمي است كه از او مستقل انگاشته مي‌شود.

 
صفحه ویژه آثار رضا داوری در پرتال علوم انسانی مشاهده در قالب PDF چاپ فرستادن به ایمیل
یکشنبه, 03 خرداد 1394 ساعت 08:54

آرشیو مقالات داوری اردکانی

پرتال جامع علوم انسانی بیش از صد مقاله و یادداشت رضا داوری اردکانی در حوزه های علوم انسانی،  فلسفه  سیاسی،  هنر،  کتاب شناسی،  زبان شناسی، علوم اجتماعی اسلامی،  تاریخ  و اندیشه دینی را در وب سایت خود آرشیو کرده است. این پرتال جامع که توسط پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی راه اندازی شده ، امکان مناسبی برای دستیابی آسان و رایگان به مقالات اساتید، پژوهشگران و کارشناسان علوم انسانی است. با کلیک کردن بر لینک زیر می توانید به صفحه ویژه رضا داوری اردکانی در پرتال جامع علوم انسانی مراجعه کنید.

صفحه ویژه داوری

 
سخنرانی رضا داوری اردکانی در بنیاد حکمت اسلامی صدرا مشاهده در قالب PDF چاپ فرستادن به ایمیل
شنبه, 02 خرداد 1394 ساعت 13:42

معنی مدینه نظم است نه شهر

امروز قصد دارم نظم عمومی را از دیدگاه و نظر یونانیان ادامه دهم. همه می‎دانیم تاریخ یونانیان آغاز تاریخ غربی است، غرب آغاز تاریخ را تاریخ یونان قرار داده است، باید توجه داشته باشیم که یونانیان انصافاً کارهای بزرگی انجام داده‎اند.آن‎ها پرسیدند نظم چیست؟ ارسطو بنیان‎گذار مدینه را «هیپوداموس» می‎داند. نمی‎دانم در تاریخ آیا درست است که شخص را بنیان‎گذار مدینه دانست؟ به‌ هر روی، هیپوداموس معمار قانون‎گذار بوده است. اگر بخواهیم بگوییم ارسطو بیهوده این مطلب را عنوان کرده است که اولین بنیان‌گذار مدینه را شخص معرفی می‎کند، لااقل لازم است پیش از این بپرسیم وجه سخن فیلسوف چیست؛ زیرا فیلسوف نمی‎تواند سخن گزافه بگوید.مدینه یک معنایی دارد، در واقع مدینه یک نظم است، آن را به شهر ترجمه کرده‎اند که آن را از معنای خود دور می‎کند، این تعبیر غلطی است و ارسطو نیز نمی‎گوید بنیان‎گذار شهر هیپوداموس است، بلکه می‎گوید بنیان‎گذار مدینه هیپوداموس است.

 
سخنرانی در چهارمین همایش کنفرانس الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت مشاهده در قالب PDF چاپ فرستادن به ایمیل
چهارشنبه, 30 اردیبهشت 1394 ساعت 18:23

چاره‌ای جز عقل نداریم

وقتی نوشته هایم را دیشب مرور می کردم دیدم که مطالبم چندان روشن نیست. می خواستم نسبت بین نقل و عقل را در تاریخ اسلامی بیان کنم. ما یک حرف هایی در مشهورات می زنیم و عقل و نقل را تکرار می کنیم. مشهور که فکر نمی خواهد. در اصطلاح اهل منطق و اصول، وقتی می گوییم مشهور، منظور چیزی است که قبول شده و همه می شناسند و می پذیرند. مشهور است که یک تقابلی بین عقل و نقل گذاشته می شود. گویی که دو مقوله کاملاً جدا و مجزا هستند. کسانی ممکن است بگویند دو قلمرو ناسازگار و غیر قابل جمع هستند و کسانی هم می گویند کاملاً قابل جمع اند.

 
پیام تسلیت به مناسبت درگذشت صادق آیینه وند مشاهده در قالب PDF چاپ فرستادن به ایمیل
شنبه, 19 اردیبهشت 1394 ساعت 12:23

انا لله و انا الیه راجعون

درگذشت استاد والامقام حضرت آقای دکتر صادق آیینه وند، ضایعه بزرگ است. ایشان که درس ادبیات عرب آموخته بود، از همان اوان تحصیل در دانشگاه علاقه و تعلق خاطری خاص به تاریخ و فرهنگ و تمدن اسلامی پیدا کرده بود و بیشتر همّ خود را مصروف پژوهش در تاریخ اسلام و مخصوصاً تاریخ تشیع کرد و آثار خوب پدید آورد. رحمت خدا بر او باد که استادی دانشمند و نجیب و دیندار و مدیری شایسته و برخوردار از روح انصاف و اعتدال بود. من که از حدود چهل سال پیش به ایشان ارادت داشته ام در عزای فقدان ایشان شریکم و به ملاحظه حرمت مقام علمی این استاد بزرگ درگذشتشان را از سوی فرهنگستان علوم به خانواده گرامی و به دانشمندان و دانشگاهیان و مخصوصاً به همکاران دانشگاه تربیت مدرس و استادان و کارکنان پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی که ایشان اخیراً ریاست آن را بر عهده گرفته بودند، تسلیت می گویم.

 
<< شروع < قبلی 11 12 13 14 15 16 17 18 بعدی > انتها >>

صفحه 11 از 18